Je geluksgevoel bepaal je zelf


Persoonlijke ontwikkeling / zondag, maart 19th, 2017

Zoals ik eerder heb aangegeven, is persoonlijke ontwikkeling één van mijn grootste passies. Dit betekent niet dat ik zelf altijd alles op orde heb, non-stop gelukkig ben en hét perfecte leven heb (voor zover dat al bestaat). Sterker nog: ik ben een geboren pessimist, klagen is een groot onderdeel van mijn frustratieverwerkingssysteem en als iets niet meteen lukt, neig ik al snel naar opgeven. Ik kies er echter voor om daar geen genoegen mee te nemen. Om dat niet (altijd) te accepteren. Eén van mijn grote motivatiebronnen om dit te doen, is het onderzoek van Sonja Lyubomirsky.

De resultaten van dat onderzoek geven namelijk onder andere aan dat 50% van je geluk bepaald wordt door erfelijke factoren. Toen er twee celletjes bij elkaar kwamen in de buik van je moeder, is er al voor 50% vastgelegd hoe gelukkig jij de rest van je leven bent. Denk bijvoorbeeld aan je aanleg voor het krijgen van een depressie. Nu kun je natuurlijk denken: Ja, wacht eens! 50% is best veel! En dat is het ook.

De helft van je geluk heb je geen controle over. Vreemd genoeg geeft dat mij juist iets van rust. Ik ben niet volledig verantwoordelijk voor mijn eigen geluksgevoel. Die 50% zit al in mijn DNA.

Wanneer de meeste mensen gevraagd wordt of ze gelukkig zijn en waarom wel/niet, noemen zij vaak redenen van buitenaf. Je kunt gelukkig zijn door het mooie weer, door een nieuwe auto of door een luxe vakantie. Net zoals je ongelukkig kunt zijn door een scheiding, een boete of een ziekte. Geluk voelt vaak en voor velen, alsof het je gegeven wordt. Of juist niet. Het onderzoek van Lyubomirsky laat echter zien dat dit maar voor 10% waar is. Slechts één tiende van je geluk wordt bepaald door omstandigheden. Nu is het natuurlijk altijd de moeite waard om hierin eventuele knelpunten aan te pakken! Wat mij echter het meest motiveert, is het volgende:

De resterende 40% van je gelukspotentieel is onder jouw controle. Dit is het deel waarin je met je mindset, de keuzes die je maakt en de activiteiten die je onderneemt, ervoor kiest om gelukkig of ongelukkig te zijn. Natuurlijk zal er vrijwel niemand bewust voor kiezen om ongelukkig te zijn. Iedereen wil gelukkig zijn en waar veel geluk-experts het over eens zijn, is dit een kwestie van de juiste gewoontes aannemen.

Mijn pessimisme, geklaag en neiging tot opgeven hebben echt wel hun functies. Soms zijn deze eigenschappen voor mij noodzakelijk om goed te functioneren, om wat stoom af te blazen. Meestal echter niet en ik word er niet gelukkiger van. Waar je volgens het onderzoek wél gelukkig van wordt is om dagelijks:

  • Even stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent en dit ook te tonen aan anderen. Bijvoorbeeld voor die lieve lach van je zoontje of het bezoek van een vriendin.
  • Vriendelijk te doen tegen anderen. Terwijl je zou denken dat je gelukkig wordt van mensen die vriendelijk doen tegen jou, onthoudt dat dit slechts die 10% is. Je wordt veel gelukkiger van geven. Dit kunnen dingen zijn, maar ook je tijd, liefde en aandacht.
  • Goed te zorgen voor jezelf. Zowel mentaal als fysiek. Je grenzen aangeven, sporten, gezond eten, mediteren en veel lachen.

Drie kleine aanpassingen met groots effect! Ja, de omstandigheden zullen er nog steeds zijn en ook je DNA zal niet veranderen, maar het is aan jou om te bepalen hoe je ermee omgaat en wat voor effect ze op je hebben.

(Wil je meer weten over deze theorie van Sonja Lyubomirsky, lees dan haar boek De maakbaarheid van het geluk.)

Facebook
Twitter
E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *