Een tweede kind erbij?! Deel 2: overleven als ouders


Mama zijn, Zwangerschap en bevalling / zaterdag, januari 12th, 2019

Naast de gevolgen die zo’n gezinsuitbreiding heeft voor je oudere kindje, zal er natuurlijk ook een gigantische uitdaging klaarstaan voor de ouders! Ik weet niet hoe het er bij jullie voorstaat, maar wij zijn ons nog héél bewust van hoe zwaar de eerste maanden met Apie voor ons waren. Het herstel van de bevalling, het zorgen voor een volledig afhankelijk wezentje. Combineer dat met de energie die het kost om te zorgen voor een (onwijs geweldige, maar puberende) peuter en je hebt een situatie die best wat terughoudendheid in het enthousiasme kan veroorzaken. Hoe gaan we dit in hemelsnaam doorstaan?! In ieder geval noodzakelijk: een goed plan van aanpak!

Vooruit werken

1. Streamline je leven – Kijk, eventueel al tijdens de zwangerschap, goed naar alles wat er makkelijker kan in je dagelijks leven. Waar liggen jouw triggers? Zorg ervoor dat belangrijke voorwerpen een vaste plek hebben. Zo kun je in de chaos met twee kinderen nooit zonder sleutels de deur dichttrekken of zonder portemonnee bij de supermarkt staan. Altijd je handen vol met vertrekken? Zorg voor schoenen die je misschien zelfs zonder handen aan kunt trekken. Vergeet je steeds waar je belangrijke post hebt gelaten? Koop een simpel bakje en zet deze op een plek neer waar je de post gelijk in doet. Vaak zijn grote frustraties te verhelpen door kleine handelingen. Je moet ze alleen even ontdekken.

2. Zorg voor een goed plan van aanpak in de spitsuren – In dezelfde lijn als het eerste punt, kan het leven zoveel makkelijker zijn als de spitsuren goed zijn geregeld. Bij ons was dit in Apie’s eerste jaar etenstijd, badtijd en bedtijd. Alles moest vlak achter elkaar en gehaast. Straks met twee kleintjes, zullen deze momenten absoluut weer een uitdaging worden. Een goed plan zal dan al een hoop verschil maken! Kijk bijvoorbeeld welke onderdelen je kunt voorbereiden en of het mogelijk is om taken te verdelen. Kijk ook of je activiteiten het makkelijkste met beide kinderen tegelijkertijd kunt doen, of juist of je beter de activiteit voor elk kind op een ander moment kunt doen.

3. Plan de maaltijden – Bedenken wat we nu weer eens moeten eten, was nooit mijn sterkste punt. Waar halen mensen de inspiratie vandaan?! Toen wij net op onszelf gingen wonen, deden we al vrij snel wekelijkse boodschappen. Dat scheelde al een hoop tijd, maar dit kon beter. Rond Apie’s geboorte zijn we begonnen met de boodschappen bestellen. Wanneer het ons Gregory uitkomt, stelt hij een gevarieerd weekmenu samen via de website van Albert Heijn. Zo hoeven we de deur niet eens uit, waardoor we ook dit vrije moment relaxt als gezin kunnen doorbrengen. Je kunt op de site precies zien wat er in de bonus is en makkelijk eerder gekochte producten toevoegen. Wij maken ook veel gerechten van de site, want dan staan de ingrediënten met een paar klikken in je winkelmandje. Elke week hebben we een aantal nieuwe gerechten en een aantal die we al eerder hebben gegeten. Op zaterdagochtend zijn onze kasten dus weer gevuld en hoef ik alleen nog maar na te denken wat op welke dag het handigst is. Ook weet ik van tevoren welke dingen ik al in de middag kan bereiden en kan ik die plannen op dagen dat ik daar in de middag tijd voor heb, zodat het koken zelf makkelijker verloopt. Nog handiger om te doen: meal prepping!

4. Plan je dagen – Het laatste plan-punt. Maak een dagelijks, wekelijks en maandelijks overzicht van wat je op de planning hebt staan. Je vermijdt zo dubbele afspraken, volle dagen waarbij je eigenlijk te weinig speling hebt en je hebt meer inzicht op wanneer je nog vrije tijd hebt. In plaats van het doorkomen van de dagen en de meegeleverde chaos, grijp je de controle en heb je zowel mentaal als praktisch de ruimte om rust te creëren. Dit kan zowel via een (gedeelde) online agenda als op papier, wat voor jou het beste werkt.

5. Bedenk activiteiten die leuk zijn voor beide kinderen – Als er iets is waar ik tegenop zie, is het het verdelen van mijn aandacht over twee kinderen die ik alles wil geven. Ideaal is het daarom als er een voorraadje activiteiten is die leuk is voor ons allemaal. Natuurlijk is het even afwachten wat ons kleine meisje leuk zal vinden, maar voorlezen zal er bij ons geheid één van zijn. Ook denk ik dat zingen en dansen voor iedereen een hit zullen zijn en lekker buiten wandelen of met de auto op pad gaan. Bellen blazen is nog zo’n activiteit voor jong en oud(er). Meer tips zijn zeker welkom!

6. Vermaak je oudere kind op manieren waarbij je zelf niet hoeft te bewegen – Nog wat activiteiten om vooraf vast te bedenken, zijn degene voor de momenten dat je je handen letterlijk vol hebt met de nieuwe baby. De momenten dat je bijvoorbeeld aan het voeden bent of aan het wiegen. Een aantal activiteiten waarbij je oudste kind zichzelf kan vermaken en een aantal waarbij je zelf in ieder geval niet op hoeft te springen of tussendoor dingen hoeft te pakken.

7. Stimuleer zelfstandigheid van je oudste kind – Iets wat wij vanaf jongs af aan al zoveel mogelijk stimuleren, is Apie dingen zoveel mogelijk zelf laten (proberen te) doen en daar merk ik nu tijdens de zwangerschap al de voordelen van. Apie kan al een tijdje zelf de trap op lopen, zelf zijn speelgoed pakken en opruimen, zelf zijn spulletjes voor aan tafel pakken, etc. Hij hoeft het zelden tot nooit alleen te doen, maar hij heeft mijn fysieke hulp er niet voor nodig en hij vindt het geweldig om nieuwe dingen te leren. Dit is absoluut een voordeel tijdens een zwangerschap (die al zwaar genoeg is) én als er straks een kleintje bij is waar je de hele dag door alles voor moet doen. Veruit de meeste kindjes willen van nature graag zelfstandiger worden, maar als dit nog niet helemaal tot uiting is gekomen, is dit zeker het moment om te beginnen met aanmoedigen en ze de kans te geven om hierin te oefenen!

8. Zorg ervoor dat er altijd gezonde snacks beschikbaar zijn – Need I say more? Zowel voor jezelf als voor je kindjes, zijn gezonde voedingsstoffen noodzakelijk en niemand functioneert optimaal op een lege maag. Ook, zul je net zien dat de honger toeslaat op een moment dat er al van alles tegelijkertijd speelt… Een voedzaam maagvullertje, binnen een paar tellen gepakt (of zelfs die je kind na het vragen zelf kan pakken), maakt de zaken een stuk makkelijker.

9. Let op schermtijd – Wij proberen de schermpjes alleen bewust in te zetten. Bijvoorbeeld wanneer er afleiding noodzakelijk is of om een educatief videospelletje te spelen. Ik heb echter ook bij ons thuis ervaren dat zelfs dit niet altijd in je voordeel werkt. In het begin van de zwangerschap zette ik de televisie (naar mijn mening: te) vaak in om simpelweg de dag door te komen. Apie kan niet uren voor dat ding doorbrengen, maar is wel even zoet terwijl ik op adem kom of even iets gedaan krijg wat echt niet kan wachten. Naast dat te veel televisie nadelig is voor de ontwikkeling van kinderen, werkt het achteraf dus vaak averechts. Het kan ervoor zorgen dat je kind mentaal overprikkeld raakt, maar fysiek nog barst van de energie. Zeker bij hele jonge kindjes is dit snel het geval. Ook moet er wat sociale interactie ingehaald worden, maar gebeurt dit vaak op een minder sociale manier. Geen ideale combinatie voor een relaxte dag. Daar zijn we dus zo snel mogelijk weer mee geminderd en ik merkte direct verschil.

Activiteiten en mindset

10. Slaap wanneer je kunt – Slapen is zeer belangrijk. Zeker als de nachten kort zijn, wat de eerste maanden met de baby zeker het geval zal zijn, kun je wat dutjes goed gebruiken. Elke ouder zal echter beamen dat deze tip onmogelijk lijkt met een ander kindje in huis. Het is een goede om in gedachten te houden op de momenten dat het lukt. Daarna ben je geheid een heel ander mens. Leuker, positiever en in verhouding klaar om de wereld aan te kunnen!

11. Neem hulp aan van anderen – Om die dutjes toch voor elkaar te krijgen, is het een goede optie om hulp van anderen in te schakelen. Voor de meeste mensen is dit maar moeilijk. Het liefst doen we toch alles zelf. Persoonlijk ben ik hier (noodgedwongen) wel in gegroeid. Ik neem het vaker aan als mensen hun hulp aanbieden en vraag zelfs af en toe om specifieke hulp op de momenten dat ik het nodig heb. Er zit voor mij wel één grote voorwaarde aan; ik kijk altijd heel goed naar wáár ik het meeste mee geholpen ben en van wie ik die specifieke hulp fijn zou vinden. Zeker als het gaat om je rust, moet je je fijn voelen bij wat er gebeurt.

12. Vind een manier om je ‘sanity’ te bewaren – Tijd en activiteiten voor jezelf worden vaak onderschat. Ik vind dit ook een lastig punt om over te schrijven, omdat ik wel vind dat het in balans moet zijn en niet teveel naar één kant wil leunen. Ik oordeel vaak negatief over de keuzes die mensen maken met betrekking tot dit onderwerp, omdat ik vind dat het niet ten koste moet gaan van het kind. Een blije mama is niet per definitie een blij kind en visa versa. Balans dus. Persoonlijk heb ik (als thuiswerkmama) héél vaak even wat tijd voor mezelf nodig. Buitenshuis werken is op een andere manier zwaar, máár je bent er wel eventjes tussenuit. Al is het de reis naar werk en terug, je hebt even wat anders aan je hoofd. Voor mij is het dan meestal ook genoeg om even in een andere kamer iets op te ruimen of een taak te doen die ik al heel lang heb liggen. Als ik dit een langere tijd niet genoeg heb kunnen doen of de dagen een stuk zwaarder zijn, heb ik behoefte aan meer en is het belangrijk om op één of andere manier weer op te laden. Ooit zal ik eens een lijstje delen met dingen die mij energie geven, maar belangrijker: vind iets wat werkt voor jou. Waar krijg jij direct energie van? Zoek in het bijzonder naar dingen die je structureel kunt doen om bij te blijven vullen en die binnen een aantal minuten al helpen, voor als je er echt even doorheen zit!

13. Eis niet teveel van jezelf –  Je uiterlijk, je sociale leven, het huishouden en alle andere dingen die je normaal gesproken misschien wel op en top geregeld hebt, maar waar je nu als een berg tegenop ziet. Het hoeft echt even niet perfect. Doe de dingen waar je energie van krijgt. Doe de dingen die noodzakelijk zijn om de dag door te komen. Doe de alledaagse dingen waar je de puf voor kan vinden. Laat al het andere. Je hebt waarschijnlijk weinig tijd, weinig energie en maar een beperkte hoeveelheid motivatie. Besteed dit dan vooral aan dingen die je daadwerkelijk belangrijk vindt. De rest komt later wel weer.

14. Probeer wel af en toe uit je cocon te stappen – Doorgaand op bovenstaand punt, zijn er wel dingen waar we tegenop kunnen zien, terwijl ze achteraf juist heel erg fijn waren! Voor de één werkt afspreken met een goede vriendin of een wandeling maken. Voor de ander helpt het om toch die date night te plannen zonder kinderen, om even flink te gaan schoonmaken of zelfs alleen maar mooi aankleden na dagenlang in pyjama te hebben gezeten. Als je cocon te krap wordt, stap er dan even uit en kijk waar je behoefte aan hebt.

15. Let op schermtijd voor jezelf – Bij het vermijden van schermen in de opvoeding, denken de meeste mensen alleen aan de kinderen. Series bingewatchen, een videospel spelen of even hersenloos door je timeline scrollen, helpt ten slotte met het opladen van je brein. Of niet? Meestal niet. Ongeveer de helft van de dingen waar ik energie van krijg, vinden plaats door middel van een schermpje en ik ben daarom niet van plan om deze manieren vaarwel te zeggen. Toch ben ik me er wel van bewust geworden dat sommige dingen wel voor mij werken en anderen (de meesten) totaal niet. Er zit een hoop onderzoek en theorie achter, maar achteraf heb je bedrieglijk vaak nóg minder energie dan ervoor. Zeker als je per dag veel tijd achter een scherm doorbrengt, zowel in kleine momenten als achter elkaar. Nog een belangrijke reden om te minderen met de schermtijd, is dat jouw aandacht bij een schermpje, je afsluit voor je omgeving en dus ook voor je kinderen. Prima voor zo nu en dan, minder fijn voor het merendeel van de dag. Vaak zul je merken dat je kind op andere manieren aandacht gaat vragen. Manieren die je waarschijnlijk geen energie zullen geven.

16. Probeer wat extra empathie te hebben je partner – Op momenten dat je er zelf doorheen zit, is het moeilijker om je in te leven in een ander. Zeker in je relatie kan dat die eerste maanden veel invloed hebben op hoe je met elkaar omgaat. Op of je elkaar sterker maakt of juist nog een extra stressfactor voor elkaar bent. Deze informatie heeft mij geholpen om wat meer zicht te krijgen op hoe empathie precies in zijn werk gaat, wat weer veel te maken heeft met het goed voor jezelf zorgen en prioriteiten stellen. Wat ik graag nog wel wil toevoegen, is dat het ook belangrijk is om er rekeningen mee te houden dat de empathie er niet altijd van beide kanten zal zijn. Dat je soms wat extra empathie moet hebben als je partner het wat minder heeft en andersom. Dat dat óók oké is in deze heftige periode en dat je deze momenten juist kunt aangrijpen als signaal dat er even wat energie bijgevuld moet worden. Hoe moeilijk het op dat moment ook kan zijn.

17. Ook dit is een fase – Super cliché, maar zo belangrijk om te onthouden. Zit je er doorheen? Weet dat deze periode nu een eeuwigheid lijkt te duren, maar uiteindelijk snel voorbij zal zijn. Weet echter ook dat je voor je het weet afscheid moet nemen van de leuke momenten van deze periode. Alles verandert, alles blijft in beweging. Er is niets mis mee om deze periode voorbij te wensen, maar zoek wel naar de positieve punten. Leg ze vast, sta er extra bij stil en vindt de voor jou beste manier om hiermee om te gaan.

Dit was dan de laatste tip die ik voor jullie (en mezelf) heb voor de eerste maanden met een tweede kindje in huis. We gaan een spannende tijd in, waarbij het echt nog de vraag is hoe we er doorheen komen. Eén ding is zeker: het gaat ons absoluut lukken! En jullie ook!

Dit was dan de laatste tip die ik voor jullie (en mezelf) heb voor de eerste maanden met een tweede kindje in huis. We gaan een spannende tijd in, waarbij het echt nog de vraag is hoe we er doorheen komen. Eén ding is zeker: het gaat ons absoluut lukken! En jullie ook!



Facebook
Twitter
E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *