5 tips tegen een relatie-dip


Mama, Mama zijn, Persoonlijke ontwikkeling / zondag, april 2nd, 2017

Het krijgen van een kind, zet je leven op zijn kop. Je werkleven, je sociale leven, je persoonlijke leven, je gezinsleven en ja, ook je liefdesleven. Waar ik het in dit artikel over wil hebben, is de “relatie-dip” die vaak komt na de geboorte van je eerste zoon of dochter.

Bijna iedereen heeft wel over deze “dip” gehoord (volgens dit onderzoek ben je ook zeker niet de enige die het zou ervaren). Om verschillende redenen is deze natuurlijk ook te verwachten. Je leeft negen maanden naar zoiets moois toe en op een lange, vermoeiende, pijnlijke, mooie dag heb je hem of haar ineens in je armen. Heerlijk! Je bent eventjes nóg gelukkiger dan daarvoor. Eventjes, want dan is het omslaan. Meestal ben je niet direct depressief, maar de hormonen gieren nog steeds door je lijf én nu zijn er ook nieuwe hormonen bijgekomen. De onzekerheid geeft frustratie en door de vermoeidheid is het lastig om die frustratie te reguleren. Dan is er ook nog de praktische kwestie van het weinig tijd hebben maken voor elkaar. Je moet nu eenmaal je prioriteiten volledig omgooien, zodra je verantwoordelijk bent voor zo’n hulpeloos wezentje. Nu heb je natuurlijk wat gelukssaldo opgebouwd de afgelopen maanden, maar het contrast is groot en dat kan voor flinke problemen zorgen.

Ody Neisingh verbaast zich erover dat wij onze carrière nauwgezet in de gaten houden en onszelf continu willen verbeteren en evalueren, terwijl we onze relatie vaak pas serieus nemen als de bom is gebarsten. In Ik heb je, ik hou je geeft zij 25 simpele onderhoudstips die je kunt inzetten om je relatie (met óf zonder kinderen) goed te houden of te verbeteren. Het was moeilijk kiezen, maar dit zijn de vijf tips die ik zelf het belangrijkst vind als nieuwe moeder:

1. Gooi ruzies door de Google-translator
Vrijwel ieder stel heeft wel (eens) onbenullige ruzies. Iets kleins, zoals het niet verschonen van de vuilnisbak of het beantwoorden van de berichtje tijdens het eten, kan regelmatig uitlopen tot iets groots. Waardoor komt dit? Vaak hebben deze kleine ruzie-triggers een achterliggende reden. Jij of je partner voelt zich bijvoorbeeld ongehoord, ondergewaardeerd, onbelangrijk of ongeliefd. Probeer door de frustratie heen te kijken en gooi de ruzie door de vertaalmachine. Kun je je partner op een andere manier tegemoet komen of geeft deze vertaling genoeg motivatie om je eigen gedrag aan te passen?

2. Laat energie niet ongemerkt weglekken
Laten we eerlijk zijn: zoveel energie hebben wij nieuwe ouders niet. Waar besteed je die energie dan aan? Hoe zorg je ervoor dat je (relatie hierdoor) niet uitgeblust raakt? Allereerst zet je op een rijtje waar je in je relatie energie van krijgt. Dat samen uit eten gaan, complimenten geven/krijgen en samen lachen je een oppepper kunnen geven, zal geen verrassing zijn. Wat zijn voor jullie persoonlijk deze power-activities? Identificeer dan gelijk ook even waar je energie mee weg laat glippen. Denk hierbij aan piekeren, steeds terugkerende meningsverschillen, in een sleur zitten en klagen. Dan is de oplossing heel simpel: doe meer van het één en minder van het ander.

3. Maak ruimte voor dankbaarheid
Wees je bewust van de dingen die je relatie je brengt. Doe dit samen of alleen; er is meer dan je denkt. Ook belangrijk: ga onverschilligheid tegen. Onverschilligheid is vaak maar schijn, een houding. Het zorgt ervoor dat je niets meer binnenlaat. Dat je niet gekwetst kan worden, niet teleurgesteld kan worden. Het wekt echter ook een spiegelende reactie op. Kan het jou niets schelen? Dan kan het mij ook niets meer schelen! Onverschilligheid zorgt er vaak voor dat je geen moeite meer stopt in je relatie, terwijl dankbaarheid je laat zien waar je het voor doet.

4. Verlies jezelf niet uit het oog
Blijf de dingen doen die jij wil doen en waar jij gelukkig van wordt. Natuurlijk veranderen deze dingen gedurende het leven, maar je wil niet jaren later tot de conclusie komen dat je niet meer lekker in je vel zit, omdat je jezelf verloren bent in de relatie of in het ouderschap. Bewaak je grenzen hiermee.

5. Verhoog elkaars gunfactor
“Hij vraagt nooit aan mij hoe mijn dag was, dus ik doe het ook niet bij hem.” Of “Ze geeft mij nooit waardering voor wat ik allemaal doe, dus waarom zou ik het dan doen?” We vechten voor een gevoel van erkenning en als we dat niet krijgen, komen we vaak onbewust in een negatieve spiraal, waarbij we elkaar steeds minder gunnen. Hier kún je echter iets aan doen. Want hoewel de gunfactor automatisch zakt, kun je er bewust voor kiezen om de ander wél een beter gevoel te geven. Niet alleen ervaar je dan een helpers high, omdat mensen over het algemeen gelukkig worden van geven dan van nemen, maar je schopt jullie relatie ook een positieve spiraal in. Voelt de ander zich gewaardeerd, gaat de gunfactor omhoog en voel jij je weer gewaardeerd, waardoor de gunfactor wéér een puntje stijgt.

Nog een bonustip:

Neem tijd voor reflectie. Wat zijn jullie goede punten? Waar willen jullie nog in groeien? Wat zijn nieuwe doelen voor jullie samen? Neem je relatie serieus. Beoordeel je relatie net als je carrière, want ook je liefdesleven is soms hard werken.

Het boek van Neisingh is praktisch, herkenbaar, leest makkelijk weg en nodigt uit om er even bij te pakken als de vlam op een laag pitje staat. Zeker een aanrader om ook de andere 20 tips in te zetten!

Facebook
Twitter
E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *